In het programma bevinden zich de volgende thema's:
- Thema Ruimtelijke Beleid
- Thema Grondzaken en Vastgoed
- Thema Economie, Toerisme en Natuur
Programmaverantwoording
In het programma bevinden zich de volgende thema's:
- Thema Ruimtelijke Beleid
- Thema Grondzaken en Vastgoed
- Thema Economie, Toerisme en Natuur
De voorbereidingen voor de implementatie van de Omgevingswet per 1 januari 2022 lopen op schema. Dat geldt ook voor de omgevingsvisie. De geplande vaststelling blijft staan op zomer 2021.
In 2020 zijn diverse woningbouwprojecten (Vivero, Damstaete, Zuidhoek en Land van Koppen) afgerond terwijl voor een aantal nieuw te ontwikkelen locaties startnotities zijn vastgesteld.
Tegelijkertijd is er een samenhangende set aan beleidskaders geformuleerd en vastgesteld die er voor zorgen dat ons doelgroepenbeleid gericht op woningen voor met name jongeren, starters en ouderen een succes wordt.
Aan de hand van het integraal woningbouwprogramma bouwen we de juiste woningen op de juiste plek. Starterslening en doelgroepenverordening garanderen dat jongeren en starters aan de bak komen en dat de woningen voor deze doelgroep ook voor deze doelgroep bestemd blijven. Met het woonfonds wordt geregeld dat ontwikkelaars niet meer voor de makkelijkste weg kunnen kiezen maar bij woningbouwplannen van 12 woningen of meer verplicht 35% goedkope koop of sociale huur bouwen.
Ook veel inwoners sloegen in 2020 aan het (ver) bouwen. De gemeente ontving ruim 25% meer omgevingsvergunningaanvragen dan voorgaande jaren. De forse toename van het aantal aanvragen valt waarschijnlijk toe te schrijven aan een moeilijke woningmarkt, een andere ruimtebehoefte als gevolg van thuiswerken (verbouwen) en het nergens anders aan uit kunnen geven van (vakantie)geld.
Bij bouwen bleef stikstof een belangrijk punt van aandacht. Gelukkig belemmerde het stikstofvraagstuk zelden de doorgang van een bouwproject. En gaandeweg bouwen wij steeds meer kennis op over bijvoorbeeld de toepassing van beleidskaders en -regels en het beschikbare instrumentarium. In Nieuwkoop werd in dit kader zelfs het zgn. ‘Nieuwkoopse verleasemodel’ ontwikkeld voor het tijdelijk overdragen van onbenutte vergunningruimte. Wij hebben dit model nadrukkelijk ondersteund en breed voor het voetlicht gebracht.
Ook op het gebied van detailhandel en recreatie en toerisme zijn nieuwe beleidskaders opgesteld waarvan we de komende jaren de vruchten hopen te plukken. Veel tijd en energie is gestoken in de centrumplannen voor onze kernen Nieuwkoop en Ter Aar.
In regionaal verband is samen met Alphen aan de Rijn en Kaag en Braassem gewerkt aan de strategische agenda Rijn- en Veenstreek. Deze strategische agenda, met de naam ‘De groene poort naar de Randstad’, staat voor de ambitie van onze subregio tot ca. 2040. Deze strategische agenda Rijn- Veenstreek heeft een sterke samenhang met de lokale omgevingsvisie(s). Het biedt inzicht in de keuzes, ambities en opgaven die (sub)regionaal spelen. Uitgangspunt is behoud van het open landschap en de vitaliteit van de kernen door het versterken van de stad Alphen en woningbouwplannen te combineren met landschapsplannen. Daarnaast zijn ambities op het gebied van duurzaamheid (RES), economie en mobiliteit opgenomen.
In 2020 stonden op het gebied van duurzaamheid diverse tot ontwikkeling te brengen strategieën, visies en beleid centraal namelijk de Regionale Energiestrategie (RES 1.0), de Transitievisie Warmte, het Beleidskader Duurzaamheid en het Duurzaamheidsprogramma. De ontwikkeling van de RES (1.0) vroeg om veel inspanning van onze organisatie, ons bestuur en van onze inwoners die in grote getale
gehoor gaven aan onze oproep tot participatie.
Bijdrage aan de realisatie van de maatschappelijke effecten.
Gemeenschappelijke regeling Holland Rijnland
Zie 5.6 Paragraaf Verbonden partijen
Schadeschap Schiphol
Zie 5.6 Paragraaf Verbonden partijen
Lasten
Baten
Saldo