Paragrafen

Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

Wegen

Asfaltwegen            730.000 m2
Klinkerwegen            750.000 m2
Cementbeton              11.000 m2
Half verharding              46.000 m2

Bermen
Bermen (incl. bloemrijk in de wijk)    715.000 m2

Hondenbeleid            
Bebording/palen         210 stuks

Straatmeubilair
Prullenbakken            180 stuks
Banken               300 stuks
Hekwerken               6 kilometer

Verkeer
Verkeersborden            4.100 stuks
Straatnaamborden         1.000 stuks
Bewegwijzering               530 stuks
Elektrische oplaadpalen            48 stuks (waarvan 9 ‘park and charge’)
Snelheidsdisplay’s               21 stuks
Verkeerstellers                  3 stuks

Gewenst kwaliteitsniveau
Het beheerplan is erop gericht de staat van wegen op het vastgestelde onderhoudsniveau te houden. Dit is kwaliteitsniveau ‘sober en doelmatig‘, vergelijkbaar met niveau B volgens de CROW richtlijnen. Bij winkelcentra en ouderencentra kwaliteitsniveau ‘goed‘, vergelijkbaar met niveau A. De onderhoudsmaatregelen zijn in hoofdlijnen gericht op veiligheid en duurzame instandhouding.

Voor onkruidbestrijding op verharding zorgen we voor een adequate, functionele aanpak, waarbij onkruid cyclisch wordt bestreden van de verharding met heet water. Ook dit draagt bij aan een duurzame instandhouding van het wegareaal.

De bermen maken onderdeel uit van de weg en kennen eveneens een onderhoudsregime. Het onderhoud van de bermen is gericht op de veiligheid van de weggebruikers. Daarnaast is het maaien van de bermen gericht, naast de veiligheid, op het vergroten van de biodiversiteit door het maaisel af te ruimen. Hierdoor ‘verschraalt’ de bodem waardoor bloemen en kruiden beter kunnen groeien en bloeien.  

Maatschappelijke doelstellingen
Een kwalitatief goede infrastructuur draagt bij aan het welzijn, mobiliteit en de veiligheid van inwoners. Een functionele en goed onderhouden infrastructuur is van groot economisch belang en draagt er toe bij dat de gemeente Nieuwkoop een aantrekkelijke plaats is om in te wonen, te werken en te recreëren.
Wegen hebben een grote impact op het leefklimaat van aanwonenden. Er is diverse wetgeving met als doel het ontstaan van bovenmatige overlast of schade door geluid en trillingen te voorkomen. Ook is wettelijk geregeld dat weggebruikers de verharding veilig moeten kunnen gebruiken, zonder dat deze ongelukken of schades veroorzaakt. Wij passen deze wetgeving op juiste wijze toe en gaan zo op verantwoorde wijze om met het leefklimaat van onze inwoners. Bloemrijke bermen dragen bij een biodiverse beleving van het wegareaal.   

Voortgang in de realisatie van de doelstelling
Het vastgestelde kwaliteitsniveau in het Beheerplan wegen 2017-2021 sluit aan op de maatschappelijke doelstelling. Het budget dat jaarlijks wordt gegenereerd om de wegen op het vastgestelde niveau te onderhouden wordt in het geactualiseerde beheerplan (2021-2025) opnieuw vastgesteld.

Autonome kostenstijgingen door areaal en kostprijzen worden voortaan jaarlijks in de begroting meegenomen. De algemene tendens is dat de hoeveelheid verkeer toeneemt, inclusief de hoeveelheid zwaar vracht- en landbouwverkeer. Het geactualiseerde beheerplan dat in 2021 aan de raad wordt voorgelegd bevat beleidsuitgangspunten voor belasting, geluidshinder en trillinghinder. Deze uitgangspunten zijn toegevoegd aan de randvoorwaarden voor het beheer van wegen.

Beheer- en beleidsplan Wegen
Het beheer- en beleidsplan wegen 2017-2021 is op 16 november 2017 vastgesteld. De belangrijkste beleidsuitgangspunten uit het beheerplan zijn:

  • kwaliteitsniveau;
  • asfaltverharding in woonstraten (30 km/h zone) vervangen door elementenverharding;
  • asfaltverharding van de buurtontsluitingswegen met een doorgaand karakter in de kernen handhaven;
  • starten met het ophogen van zettingsgebieden;
  • terughoudend opstellen bij uitvoeren onderhoud wegen op dijklichamen;
  • participatie een goede plaats geven bij rehabilitatieprojecten;
  • voldoende aandacht voor wet- en regelgeving op het gebied van trillings- en geluidshinder door wegen.

In 2020 is een start gemaakt met het opstellen van een nieuw beheerplan voor de periode van 2021-2025. De koers van de afgelopen jaren wordt doorgezet maar in aanvulling daarop ligt in het nieuwe plan de focus op integraliteit en klimaatadaptatie. Bij het opstellen van het wegbeheerplan is goed gekeken naar de knelpunten die uit het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) naar voren kwamen.

Hierbij is gekeken waar de twee plannen elkaar door een integrale aanpak kunnen versterken en uitgewerkt in de projectplanning. Door integrale afstemming in de projectplanning tussen wegen en verkeer wordt de slagkracht van de aanpak van verkeersonveilige situaties vergroot. Ook worden de klimaatadaptie maatregelen uit het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) meegenomen.

De uitgangspunten voor de bermen zijn opgenomen in het Beleids- en beheerplan Openbaar Groen 2016-2020. Dit plan wordt eveneens in 2021 aan de raad voorgelegd.

Wat hebben we gedaan?
De onderstaande projecten en reconstructies zijn in 2020 afgerond:

  • Parkverhardingen Buytenwecht eerste fase
  • Parkverhardingen Aalscholverlaan
  • onderhoud asfalt
  • onderhoud elementenverhardingen
  • Groot onderhoud elementen Julianalaan Nieuwkoop
  • Reconstructie Achttienkavels
  • Reconstructie Fietspad W.P. Speelmanweg Korenveldweg
  • Molenweg Fietspad
  • De Kuil Fase 1 (95% gerealiseerd)
  • Langeraarseweg Zuid

Financiële ontwikkeling
Algemene opmerking: De opbrengsten uit vergunningen en/of instemmingsbesluiten vanuit het kabels en leidingen worden bij het afsluiten van de jaarrekening naar de voorziening Wegen geboekt ter compensatie van de gemaakte onderhoudskosten.

Stand voorziening onderhoud wegen

Grootboeknummer

Omschrijving

Omschrijving

Werk. bedr. saldo

0922099 - V015

VZ onderhoud wegen

Stand van de voorziening 1-1-2020

-7.330.357

0922099 - V015

VZ onderhoud wegen

Uitgaven 2020 tlv de voorziening

400.870

0922099 - V015

VZ onderhoud wegen

Storting in voorziening 2020

-1.232.800

Stand van de voorziening 1-1-2021

-8.162.287

 
Voorziening toereikend: Ja

Deze pagina is gebouwd op 07/06/2021 08:43:50 met de export van 07/06/2021 08:33:41