Bestuur en dienstverlening

Thema Publiekszaken

Realisatie van het beleid

Doorontwikkeling digitale Toegankelijkheid dienstverlening
Al terugkijkend op 2020 kunnen we stellen dat ondanks het Covid-19 de flexibele inzet van de medewerkers Publiekszaken er toe heeft bijgedragen dat inwoners konden rekenen op de dienstverlening die zij van ons gewend zijn. De doorontwikkeling van onze dienstverlening heeft door het Covid-19 enige vertraging opgelopen, maar desondanks is het toch gelukt enkele modules iBurgerzaken te implementeren, welke een kwaliteitsslag betekenen voor onze (digitale) dienstverlening.
Ook heeft de aanbesteding van de nieuwe website, waarbij rekening wordt gehouden met een zo digitaal toegankelijk mogelijke inrichting enige vertraging opgelopen. Met de komst van de nieuwe website streven wij er naar om onze producten en diensten zo digitaal toegankelijk en gemakkelijk benaderbaar te maken voor iedereen.
De geplande implementatie van de kennisbank is in 2020 niet gerealiseerd. Dit heeft te maken met het feit dat de kennisbank samenhangt met het zaaksysteem. De implementatie van het zaaksysteem heeft door het Covid-19 een kleine vertraging opgelopen in de planning.

Omgevingswet
Met het uitstel van invoering zal de Omgevingswet naar verwachting op 1 januari 2022 alsnog in werking treden. 2020 heeft volledig in het teken gestaan van de inrichting en uitrol van nieuwe software (Squit2020), welke straks een belangrijke koppeling vormt met het DSO-platform en het nieuwe zaaksysteem. De voorbereiding op deze wet zal in 2021 worden voortgezet en verloopt volgens planning.

Verenigingsloket
Het afgelopen jaar zorgde het Covid-19 ervoor dat dagelijkse werkzaamheden van het verenigingsloket voor een belangrijk deel in het teken stonden van steunmaatregelen. Toch is het gelukt om in 2020 een start te maken met de volgende stap in de doorontwikkeling van het verenigingsloket, waarbij er aandacht is voor de verbeterpunten opgemerkt door de rekenkamer.
Zo is in samenwerking met de afdeling maatschappelijke ontwikkeling begonnen met het opstellen van evaluaties van de regeling samenlevingsinitiatieven en het subsidiebeleid. Hierbij zijn ook de dorpsraden aangehaakt.

Ondernemersloket
Vanuit het ondernemersloket heeft de focus met name gelegen op de gevolgen van het Covid-19 voor de ondernemers. Minder aandacht is uitgegaan naar de doorontwikkeling van het eigen loket. Dit betekent overigens niet dat de ondernemers hun weg niet weten te vinden naar publiekszaken als het gaat om informatie over of aanvragen van omgevings-, gebruiks-, en evenementenvergunningen.

Deze pagina is gebouwd op 07/06/2021 08:43:50 met de export van 07/06/2021 08:33:41